Osnovni namen programa Aktivno v šolo in zdravo mesto je spodbujanje aktivne mobilnosti in ustvarjanja zdravega bivalnega okolja.
Aktivno v šolo in zdravo mesto (2022 – 2025)

Program Aktivno v šolo in zdravo mesto je namenjen spodbujanju aktivne hoje v šolo, promociji koristi aktivne mobilnosti za zdravje, dobro počutje in razvoj otrok in odraslih ter usposabljanju akterjev za načrtovanje hoji in zdravju prijaznega oziroma zdravega življenjskega okolja.

Program spodbuja aktivno hojo v šolo ter ozavešča o pomenu aktivne mobilnosti za zdravje in dobro počutje. Izpostavlja prispevek hoje k družbeni enakosti in povezanosti prebivalcev ter še posebno skupin, ki so odvisne od hoje (otroci, starejši, starši in skrbniki majhnih otrok, invalidi ter druge senzorno in fizično ovirane osebe). Izpostavlja hojo kot prometno prakso, ki hkrati prispeva k povečanju redne telesne dejavnosti in k varstvu okolja ter blaženju podnebnih sprememb. Program tudi širi znanje o načrtovanju hoji in zdravju prijaznega (hodljivega in zdravega) ter univerzalno dostopnega bivalnega okolja.

Program naslavlja zdravstvene probleme otrok (in odraslih), ki izvirajo iz sedečega načina življenja in “debelilnega” okolja in jih v največji meri lahko zajezi prav redna telesna dejavnost, ki jo zagotavlja aktivna mobilnost – konkretno peš hoja. Hkrati program izpostavlja tudi okoljske razsežnosti aktivne mobilnosti in načrtovanje prostora za hojo povezuje tudi s prometnim in urbanističnim načrtovanjem javnega prostora ter s podnebno politiko (blaženje in prilagajanje).

Dejavnosti programa povezujejo zavzemanje zdravstvenega resorja za vsakdanjo telesno dejavnost z lokalnimi ukrepi za izboljšanje pogojev za hojo in aktivno mobilnost ter povečujejo razumevanje različnih akterjev o pomenu hoje kot prometne prakse, o dostopnosti in enakosti ter o drugih vsestranskih koristih načrtovanja hoji prijaznega okolja. Program povezuje prizadevanje skupnosti za javno zdravje s prizadevanji za trajnostno mobilnost, družbeno enakost in trajnostno urejanje prostora ter v praksi ustvarja možnosti za premagovanje sektorskih mej in za ustvarjanje sinergij med ukrepi s področja zdravja, urejanja prostora in prometa. Pri tem program sledi Resoluciji o nacionalnem programu o prehrani in telesni dejavnosti za zdravje 2015–2025 ter Akcijskemu načrtu za izvajanje Resolucije o nacionalnem programu o prehrani in telesni dejavnosti za zdravje 2015 – 2025 do leta 2022 ter dopolnitvam o ciljih Strategije razvoja Slovenije 2030.

Cilje program uresničuje s tremi vrstami dejavnosti:

  1. podpora šolam in občinam pri spodbujanju aktivne mobilnosti na poti v šolo,
  2. praktično usposabljanje prostorskih načrtovalcev in občin za pripravo lokalnega načrta hodljivosti s predstavitvijo procesa in orodij za pripravo lokalnega načrta hodljivosti na osnovi praktičnih primerov,
  3. izdelava, predstavitev in širjenje priročnika za načrtovanje hoji prijaznega okolja.

Poseben poudarek je v programu namenjen razvoju skupnostnega pristopa k načrtovanju, oblikovanju širokih lokalnih zavezništev in spodbujanju vključevanja uporabnikov v načrtovanje ter učinkovitega medsektorskega in medgeneracijskega sodelovanja ter naslavljanju potreb v prometu de-privilegiranih skupin uporabnikov (otrok, invalidov, starejših).

Nosilec programa: IPoP – Inštitut za politike prostora

Partner: CIPRA Slovenija, društvo za varstvo Alp

Sofinancer: Ministrstvo za zdravje RS

Trajanje programa: 2022 – 2025

 

Program nadaljuje in smiselno nadgrajuje program Aktivno v šolo in zdravo mesto (2019-2022) ter aktivnosti predhodnih programov in projektov Aktivno v šolo (2017-2019) in Zdrav šolar (2015-2016).
Aktivno v šolo in zdravo mesto (2019 – 2022)

Program je predstavljal nadaljevanje in razširitev programa Aktivno v šolo. Z organizacijskimi, načrtovalskimi in izobraževalnimi ukrepi je v praksi spodbujal aktivno hojo v šolo in ozaveščal o pomenu hoje kot zdrave oblike gibanja in okolju prijazne ter široko dostopne prometne prakse. Cilj programa je bil nuditi podporo šolam in občinam pri omogočanju hoje v šolo s Pešbusom in Bicivlakom ter promovirati koncept Zdravega mesta s pripravo lokalnih načrtov hodljivosti in izvedbo izobraževalnih seminarjev.

Program je obsegal tri ključne dejavnosti:

  1. oblikovanje lokalnih partnerstev za pripravo načrtov hodljivosti in promocijo hoje,
  2. širjenje znanja za načrtovanje zdravega bivalnega okolja in
  3. podporo izvedbi spremljane poti v šolo s Pešbusom in Bicivlakom.

Nosilec programa: IPoP – Inštitut za politike prostora

Partner: CIPRA Slovenija, društvo za varstvo Alp

Sofinancer: Ministrstvo za zdravje RS

Trajanje programa: 2019 – 2022

 

Aktivno v šolo (2017 – 2019)

Osnovni namen programa Aktivno v šolo je bila podpora šolam in občinam pri spodbujanju aktivne poti v šolo, saj aktivna pot v šolo je pomembna za zdravje, samostojnost in socialni razvoj otrok.

V jedru programa so se izvajale tri dejavnosti, namenjene neposredno uporabnikom:

  1. Podpora izvedbi spremljane poti v šolo – Pešbus in Bicivlak, ki se z novim programom Aktivno v šolo in zdravo mesto nadaljuje v podobni obliki
  2. Podpora samostojni poti v šolo
  3. Podpora aktivni poti v šolo v okviru šolskih okolišev

Nosilec programa: IPoP – Inštitut za politike prostora

Partnerji: CIPRA Slovenija, društvo za varstvo Alp; Focus, društvo za sonaraven razvoj

Sofinancer: Ministrstvo za zdravje RS

 

Zdrav šolar (2015 – 2016)

Program Zdrav šolar je spodbujal aktivno pot v šolo ter si prizadeval za zdrav življenjski slog in samostojnost osnovnošolcev.

V okviru programa sta bila razviti dve krovni aktivnosti spremljane poti v šolo: Pešbus in Bicivlak.

Nosilec programa: IPoP – Inštitut za politike prostora

Partnerji: Focus, društvo za sonaraven razvoj; društvo Gekolina; Ljubljanska kolesarska mreža; Slovenska zveza za javno zdravje, okolje in tobačno kontrolo; Zavod Eko-Humanitas; Studio 12; Mariborska kolesarska mreža

Sofinancer: Ministrstvo za zdravje RS

 

IPoP – Inštitut za politike prostora in CIPRA Slovenija, društvo za varstvo Alp, sta sodelovala tudi pri izvajanju projekta Trajnostna mobilnost v vrtcih in osnovnih šolah (2018-2021) ter njegovega predhodnika Trajnostna mobilnost v šoli (2016 – 2017).
Trajnostna mobilnost v vrtcih in osnovnih šolah (2018 – 2021)

Projekt vsebuje pripravo celovitega koncepta spodbujanja trajnostnih načinov prihoda v vrtce in osnovno šolo za naslednje ciljne skupine: otroke, starše, učitelje, vzgojitelje, ravnatelje, pomočnike ravnateljev, zaposlene na občinah, z namenom spreminjanja potovalnih navad in načrtovanja ustrezne infrastrukture za varno pot v šolo. Projekt vključuje izvedbo igre Beli zajček za vrtce ter izdelavo in izvedbo nadgradnje te igre za osnovno šolo, pripravo gradiv za učitelje in starše ter priročnikov za osveščanje otrok, analizo načinov prihoda otrok v vrtec ali šolo, analizo poti do ustanov z enostavnim kartografskim prikazom problematičnih delov šolskih poti ter evalvacijo učinkov iger.

Nosilec programa: Razvojna agencija Sinergija

Partnerji: IPoP – Inštitut za politike prostora, Društvo FOCUS, CIPRA Slovenija, Filozofska fakulteta

Sofinancer: Ministrstvo za infrastrukturo RS

 

Trajnostna mobilnost v šoli (2016 – 2017)

Projekt Trajnostna mobilnost v šoli je to problematiko naslavljal prek občin, šol, šolskega osebja, staršev ter seveda otrok. Za naslavljanje vprašanj mobilnosti v povezavi z osnovnimi šolami je bila izbrana enota šolski okoliš, ki pokriva vsa naselja v občinah, zato se prek njegovega urejanja v smeri trajnostne mobilnosti lahko celovito preureja promet in prostor tako v mestih kot v manjših naseljih. Namen projekta je bilo občinam in šolam pokazati enostavne in napredne rešitve na poti k trajnostni mobilnosti v okviru šolskih okolišev. Dobre prakse in rezultati projekta so bili zbrani na pričujoči spletni strani, ki je bila narejena prav v okviru tega projekta.

Nosilec projekta: IPoP – Inštitut za politike prostora

Partnerji: CIPRA Slovenija, društvo za varstvo Alp; prostoRož; Focus, društvo za sonaraven razvoj

Sofinancer: Ministrstvo za okolje in prostor RS